Page 12 - Списание Сигурност и отбрана - брой 2 декември 2022
P. 12
Сигурност и отбрана, брой 2, 2022 г. Научно списание
управлението на способностите (ресурси, ефекти). Важна роля в този
процес играе идентифицирането на най-значимите заплахи, тъй като
когато те са неясни, не могат да се предвидят адекватни мерки за
тяхното отстраняване. Както отбелязва Збигнев Бжежински по този
повод: „Начинът на дефиниране на предизвикателството предопределя
и характера на реакцията. ... Дефиницията на заплахата трябва да
1
предложи отправната точка за национална мобилизация.“ В
зависимост от техния произход – дали произтичат от ендогенни шокове
в развитието или са в резултат от екзогенно въздействие, условно
диференцираме заплахите за икономическата сигурност на Република
България на две основни групи: вътрешни и външни. Това ни дава
основание да изследваме и две равнища на измерение на
икономическата сигурност – вътрешно и външно.
Вътрешното измерение на икономическата сигурност е свързано с
прерастването на възможни кризисни ситуации в отделни сфери на
икономиката или в стопанството като цяло на друга равнища, като по
този начин се създават предпоставки за неравновесие в цялата система
за национална сигурност. Вътрешната икономическа сигурност на
страната е в пряка зависимост от активната макроикономическа и
структурна политика на държавата, насочена към устойчиво стопанско
развитие с ясно изразени социални и екологични императиви.
Това означава, че ефикасната икономическа роля на държавата е
жизнено важна, както за адекватния преход от централно-управлявана
икономическа система към пазарно стопанство от смесен тип, така и за
повишаване на качеството на живота на населението на страната.
Следователно, вътрешната икономическа сигурност може да бъде
постигната само при наличието на дълбок стратегически контекст, а
именно, обновление на икономическата политика и на сферите на
икономическа дейност в името на модерно и проспериращо стопанство.
За да се постигне стабилност на икономическата среда и да се създадат
условия за икономически растеж, активно и успешно трябва да се
работи с инструментите на индустриалната, паричната, бюджетната,
подоходната политика, политиката по заетостта и т.н.
Решаването на тези задачи от българската държава е
изключително сложно, тъй като тя трябва да запази основните
параметри на вътрешната си икономическа сигурност в условията на
тежка икономическа криза, изискваща модернизация на всички сектори
на икономиката (които поради високата си ресурсоемкост са силно
неконкурентноспособни на световните пазари, въпреки ниските
работни заплати), с цената на огромни материални и финансови
ресурси.
1 Бжежински З., Изборът. Глобално господство или глобално лидерство, Обсидиан, С., 2004, с. 42.
11