Page 12 - Списание Сигурност и отбрана - брой 2 декември 2022
P. 12

Сигурност и отбрана, брой 2, 2022 г.                             Научно списание



                  управлението на способностите (ресурси, ефекти). Важна роля в този
                  процес играе идентифицирането на най-значимите заплахи, тъй като
                  когато  те  са  неясни,  не  могат  да  се  предвидят  адекватни  мерки  за
                  тяхното  отстраняване.  Както  отбелязва  Збигнев  Бжежински  по  този
                  повод: „Начинът на дефиниране на предизвикателството предопределя
                  и  характера  на  реакцията.  ...  Дефиницията  на  заплахата  трябва  да
                                                                                                  1
                  предложи  отправната  точка  за  национална  мобилизация.“   В
                  зависимост от техния произход – дали произтичат от ендогенни шокове
                  в  развитието  или  са  в  резултат  от  екзогенно  въздействие,  условно
                  диференцираме заплахите за икономическата сигурност на Република
                  България  на  две  основни  групи:  вътрешни  и  външни.  Това  ни  дава
                  основание  да  изследваме  и  две  равнища  на  измерение  на
                  икономическата сигурност – вътрешно и външно.
                        Вътрешното измерение на икономическата сигурност е свързано с
                  прерастването  на  възможни  кризисни  ситуации  в  отделни  сфери  на
                  икономиката или в стопанството като цяло на друга равнища, като по
                  този начин се създават предпоставки за неравновесие в цялата система
                  за  национална  сигурност.  Вътрешната  икономическа  сигурност  на
                  страната  е  в  пряка  зависимост  от  активната  макроикономическа  и
                  структурна политика на държавата, насочена към устойчиво стопанско
                  развитие с ясно изразени социални и екологични императиви.
                        Това означава, че ефикасната икономическа роля на държавата е
                  жизнено важна, както за адекватния преход от централно-управлявана
                  икономическа система към пазарно стопанство от смесен тип, така и за
                  повишаване  на  качеството  на  живота  на  населението  на  страната.
                  Следователно,  вътрешната  икономическа  сигурност  може  да  бъде
                  постигната само при наличието на дълбок стратегически контекст, а
                  именно,  обновление  на  икономическата  политика  и  на  сферите  на
                  икономическа дейност в името на модерно и проспериращо стопанство.
                  За да се постигне стабилност на икономическата среда и да се създадат
                  условия  за  икономически  растеж,  активно  и  успешно  трябва  да  се
                  работи  с  инструментите  на  индустриалната,  паричната,  бюджетната,
                  подоходната политика, политиката по заетостта и т.н.
                        Решаването  на  тези  задачи  от  българската  държава  е
                  изключително  сложно,  тъй  като  тя  трябва  да  запази  основните
                  параметри на вътрешната си икономическа сигурност в условията на
                  тежка икономическа криза, изискваща модернизация на всички сектори
                  на  икономиката  (които  поради  високата  си  ресурсоемкост  са  силно
                  неконкурентноспособни  на  световните  пазари,  въпреки  ниските
                  работни  заплати),  с  цената  на  огромни  материални  и  финансови
                  ресурси.



                  1  Бжежински З., Изборът. Глобално господство или глобално лидерство, Обсидиан, С., 2004, с. 42.
                                                                                                    11
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17