Page 58 - Сигурност и отбрана - брой 1 - 2025
P. 58
Сигурност и отбрана, брой 1, 2025 г. Научно списание
- Силна зависимост на инструмента за автоматизирана проверка от
качеството на използвания скенер за въвеждане на данните от бланките
с отговори в базата данни на платформата;
- Налична е възможност за компрометиране на генериран изпит в
резултат на случайно или неправомерно действие от страна на
потребител с административен достъп.
Във всички случаи на използване на офлайн метод за проверка на
знанията, трябва да се отчитат и екологичните аспекти на този тип
изпитвания:
- Употребата на хартия;
- Употребата на тонери за отпечатване на изпитните варианти и
бланките за попълване на отговорите;
- Необходимост от съхранение за продължителен период на
бланките с попълнени отговори, което изисква не само физическо
място, но и специфични температурни и хидрологични условия.
Независимо от посочените недостатъци, заради трудните промени
в нормативните документи, офлайн методите за оценка на знанията ще
продължат да бъдат използвани, докато не бъдат в крайна сметка
заменени от онлайн методи.
Онлайн методите за оценка на знанията предполагат непрекъснато
използване на информационните технологии на всеки един етап от
изпитването – подготовка, провеждане и оценка. Онлайн методите за
оценка и реализиращите ги дигитални инструменти дават възможност
изпитваният и изпитващият да са в различни физически локации по
време на самото изпитване, включително и без непрекъснато
наблюдение и визуален физически контрол. В последните две години
поради ограниченията за физически контакти, породени от пандемията
с COVID-19, онлайн методите за оценка стават изключително
популярни, като те се явяват неизменна част от използваните системи
за електронно и дистанционно обучение (Nurwarsito, 2013, pp. 3232-
3239).
Елиминирайки някои от недостатъците на офлайн методите за
оценка, при онлайн методите възникват други особености, свързани с
необходимостта от допълнителни средства за контрол на
идентичността на изпитваните лица, особено когато изпитването се
провежда без непрекъснат физически мониторинг или изпитването се
провежда самостоятелно (Krouska, A., Troussas, C. & Virvou, M., 2017).
Към настоящият момент съществуват множество системи за
управление на учебно съдържание (LMS – Learning Management
System), даващи възможност не само за осигуряване на обучение, но и
за оценка на знанията на обучаемите (Gamage, Ayres, Beherend, et al.,
2019). Една от популярните системи за LMS е Moodle
(https://www.moodle.org) – open-source платформа за управление на
57