Page 58 - Сигурност и отбрана - брой 1 - 2025
P. 58

Сигурност и отбрана, брой 1, 2025 г.                             Научно списание



                        - Силна зависимост на инструмента за автоматизирана проверка от
                  качеството на използвания скенер за въвеждане на данните от бланките
                  с отговори в базата данни на платформата;
                        - Налична е възможност за компрометиране на генериран изпит в
                  резултат  на  случайно  или  неправомерно  действие  от  страна  на
                  потребител с административен достъп.
                        Във всички случаи на използване на офлайн метод за проверка на
                  знанията,  трябва  да  се  отчитат  и  екологичните  аспекти  на  този  тип
                  изпитвания:
                        - Употребата на хартия;
                        - Употребата на тонери за отпечатване на изпитните варианти и
                  бланките за попълване на отговорите;
                        -  Необходимост  от  съхранение  за  продължителен  период  на
                  бланките  с  попълнени  отговори,  което  изисква  не  само  физическо
                  място, но и специфични температурни и хидрологични условия.
                        Независимо от посочените недостатъци, заради трудните промени
                  в нормативните документи, офлайн методите за оценка на знанията ще
                  продължат  да  бъдат  използвани,  докато  не  бъдат  в  крайна  сметка
                  заменени от онлайн методи.
                        Онлайн методите за оценка на знанията предполагат непрекъснато
                  използване  на  информационните  технологии  на  всеки  един  етап  от
                  изпитването – подготовка, провеждане и оценка. Онлайн методите за
                  оценка и реализиращите ги дигитални инструменти дават възможност
                  изпитваният и изпитващият да  са  в различни  физически локации  по
                  време  на  самото  изпитване,  включително  и  без  непрекъснато
                  наблюдение и визуален физически контрол. В последните две години
                  поради ограниченията за физически контакти, породени от пандемията
                  с  COVID-19,  онлайн  методите  за  оценка  стават  изключително
                  популярни, като те се явяват неизменна част от използваните системи
                  за електронно и дистанционно обучение (Nurwarsito, 2013, pp. 3232-
                  3239).
                        Елиминирайки  някои  от  недостатъците  на  офлайн  методите  за
                  оценка, при онлайн методите възникват други особености, свързани с
                  необходимостта  от  допълнителни  средства  за  контрол  на
                  идентичността  на  изпитваните  лица,  особено  когато  изпитването  се
                  провежда без непрекъснат физически мониторинг или изпитването се
                  провежда самостоятелно (Krouska, A., Troussas, C. & Virvou, M., 2017).
                        Към  настоящият  момент  съществуват  множество  системи  за
                  управление  на  учебно  съдържание  (LMS  –  Learning  Management
                  System), даващи възможност не само за осигуряване на обучение, но и

                  за оценка на знанията на обучаемите (Gamage, Ayres, Beherend, et al.,
                  2019).  Една  от  популярните  системи  за  LMS  е  Moodle
                  (https://www.moodle.org)  –  open-source  платформа  за  управление  на

                                                                                                    57
   53   54   55   56   57   58   59   60   61   62   63