Page 102 - Списание Сигурност и отбрана - брой 1 септември 2022
P. 102

Сигурност и отбрана, брой 1, 2022 г.                             Научно списание



                          Изграждане  и  приложение  на  системи  за  вътрешни
                  комуникации и климат в организацията.
                        На  второ  място, интересът  насочваме  към  вътрешния  аспект  на
                  кризисната комуникация, който се фокусира върху това как лидерите
                  комуникират         със      служителите,         тяхното       влияние       върху
                  организационната         автентичност        (т.е.    нивото      на    истинност,
                  прозрачност,  последователност,  ангажимент,  които  служителите
                  припознават        за     своята      организация)        и    организационната
                  идентификация.
                        Тук очертаваме три комуникационни основни направления:
                          Комуникация,  основана  на  балансиране  на  компетентността
                  (изпълнение на обещанията).
                          Комуникация  на  етичното  поведение  (постъпване  правилно и
                  дейности за подобряване на обществото).

                          Комуникация, водена от факти и действия с емпатия (лидерите
                  да говорят директно, но също така да съчувстват и да се справят със
                  страховете на хората).
                        Въпросът тук е свързан не единствено с това, което организациите
                  и лидерите правят, а е важно как го правят и как се възприема.
                        Лидерите разчитат на комуникативни активности основно, за да
                  предадат  стратегически  цели  на  своите  последователи.  Ефективната
                  комуникация  от  лидерите  оказва  значително  влияние  върху
                  мотивацията на служителите и цялостното развитие на организацията.
                  Мотивационна комуникация е всяка комуникация, която има за цел да
                  стимулира  ангажираността  на  служителите  да  бъдат  въвлечени  в
                  реализирането на целите, които организацията преследва. Въвличането
                  означава  емоционална  и  интелектуална  ангажираност,  споделяне  и
                  действие.  Тази  ангажираща  или  въвличаща  цел  се  явява  като
                  допълнение, или дори на мястото на нормалната цел на комуникиране.
                  По  традиция,  както  в  бизнеса,  така  и  в  администрацията,
                  комуникациите  се  отправят  функционално,  а  не  като  мотивационно
                  съобщение. Причината се крие преди всичко в това, че комуникацията
                  е  ограничена  и  е  ориентирана  към  задачите,  а  не  ориентирана  към
                  хората. На трето място, в комуникациите при криза внимателно трябва
                  да  се  анализират:  аспекти  като  поведението  на  служителите  –
                  рационално  или  ирационално,  често  водещо  е  ирационалното;
                  комуникационния стил – съответстващ на ситуацията; посланията  –-
                  изразяващи емпатия и етика. Съобразно тези принципи отнасящи се
                  към партньорите в диалога, ще се намалят бариерите в общуването, ще
                  се  провокира  ефективна  обратна  връзка,  която  ще  балансира
                  взаимоотношенията.  Силно  по-значима  е  ролята  на  доверието  към
                  лидера  като  надежден  източник  на  информация,  откритост  в
                  намеренията и мотивите му, израз на добронамереност и не на последно

                                                                                                   101
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107