Page 100 - Списание Сигурност и отбрана - брой 1 септември 2022
P. 100
Сигурност и отбрана, брой 1, 2022 г. Научно списание
генерира ежедневната несигурност, подтиква ги към преосмисляне на
своите приоритети и пряко влияе върху комуникациите между тях. По
тези причини принципите на възприемане, задържане и обработване на
информацията, независимо дали тя е свързана с информиране,
обучение, убеждаване или удоволствие се трансформират.
В трудни ситуации, съпътстващи промени с преса на времето, се
изисква поддържане на разумен оптимизъм, разбираемо предаден на
хората в организацията. Липсата на комуникация и/или негативните
разговори разрушават доверието в лидерите и тяхното влияние върху
служителите. В същото време е необходимо да се каже истината за
случващото се и бъдещето на организацията. Разкритите истински
обстоятелства ще снижат паниката в организацията, слуховете и
дезинформацията, ще удовлетворят информационната потребност, с
насочване към разбиране. Внимателното подбиране на посланията при
комуникация със служители, които общуват с клиенти, партньори,
доставчици, представители на медиите и т.н., е предпоставка за заемане
6
на подкрепяща позиция за организацията . С висока вероятност,
неблагоразумно изразената негативна прогноза или песимистично
мнение, ще бъде предадена на външната заинтересована страна.
Мултидисциплинарното и глобално изследване и анализ на
доверието на Edelman Data & Intelligence, Edelman Trust Barometer и
специалният доклад на Edelman Trust Barometer за 2021 г.: The Belief-
Driven Employe , проведен в началото на август 2021 г. в седем
7
държави, установява, че пандемията Covid-19 е променила стойностите
за служителите, така че по-високите заплати вече не са достатъчен
стимул да се работи по-дълго и по-усилено. Сега служителят се
ръководи от убежденията си в избора и оставането в компанията, както
и потребителят в купуването и придържането към работодателската
марка. Новите моменти са свързани с грижата за благосъстоянието,
гъвкавото работно време и отдалечената работа, делегирането на
повече правомощия, ангажиментът на работодателя да действа за
доброто, както на служителите, така и за обществото. Съществува нов
договор между служител и работодател, който изисква от бизнеса да
поеме по-амбициозна роля в обществото, като същевременно
преразглежда основно мотивите на работника. Договор, който изисква
по-активна, двустранна комуникация, за постигане на взаимен интерес,
което води до преосмисляне на водещите приоритети в лидерската
комуникация.
6 Стефанова, Д., „Критерии за съдържанието на информацията към обществеността в период на
криза“, Сборник с доклади от годишна научна конференция, НВУ „Васил Левски”, Велико
Търново, 2020, стр. 1692-1698
7 https://www.edelman.com/trust/2021-trust-barometer/belief-driven-employee/new-employee-employer-
compact, 21.12.2021 г.
99