Page 83 - Списание Сигурност и отбрана - брой 1 септември 2022
P. 83

Security & Defense, Issue 1, 2022                                 Scientific journal



                  края на продадения ни ресурс. Последните големи сделки по време на
                  Варшавския договор бяха за 22 съветски МиГ-29 и 18 чехословашки L-
                  39. Сега няма и помен от СССР и Чехословакия и всъщност гледаме
                  същия филм. Не ми се иска да питам дали след няколко години може
                  някой  да  гарантира,  че  няма  да  носим  последствията  на  сходна
                  ситуация.
                        Друг  въпрос  е  откъде  дойде  това  число  необходими  бойни
                  самолети,  формулирани  като  отбранителна  достатъчност  и  кой  го
                  определи. Защо не 15 или 17. В българската бойна авиация, предвид
                  геостратегическото положение на държавата, което не е променено и за
                  НАТО (ние си останахме гранична държава) отдавна е определено една
                  ескадрила да се състои от 18 бойни и 4 учебно-бойни самолета. Сега
                  това  съотношение  трябва  да  бъде  променено,  но  според  мен
                  изискването  за  22  самолета  в  ескадрила,  от  които  15-16  да  бъдат
                  поддържани в боеготово състояние (както е стандарта в НАТО) остава.
                  Отделно  според  моите  скромни  изчисления  за  целите  на  ВВС  са
                  необходими не по-малко от 50 бойни и учебно-бойни самолети – две
                  ескадрили в Граф Игнатиево, една ескадрила в Безмер и една във ВВВУ
                  в  Долна  Митрополия.  Така  бихме  формирали  някаква,  макар  и  не
                  съвсем  достатъчна,  способност  да  браним  небето  си.  Това  се
                  подчертава  от  максимата  за  смисъла  на  съществуването  на  всяка
                  система,  който  се  определя  не  само  от  качествени,  но  и  от
                  минималнодопустими  прагови  количествени  параметри.  Те  се
                  определят  от  стратегията  ни  за  избор  на  вариант  за  военното
                  строителство на ВВС като основен вид въоръжена сила. В частност те
                  влияят  и  за  избора  на  авиационна  техника  и  начина  за  нейното
                  придобиване. За това е добре да се обърнем назад и погледнем какво се
                  е  случвало  в  богатата  ни  130  годишна  „небесна“  история  и  да  си
                  изясним мъдрата философия на предците ни, които са я изповядвали,
                  независимо от външен натиск и интереси.
                        Тя започва от 1917 г., след като многократно сме подвеждани при
                  доставките  на  авиационна  техника.  Българска  нарочна  делегация
                  успява да закупи цялостно технологично оборудване не само за ремонт,
                  но  и  за  евентуално  производство  на  собствени  самолети.  Макар
                  събитията да се обръщат, въпреки българските победи по фронтовете,
                  Първата  световна  война  завършва  фатално  за  Царство  България.
                  Въпреки това, закупеното оборудване е запазено от окупаторите, и през
                  1925 г. започва серийно производство в първото самолетостроително
                  предприятие  в  България  –  Държавната  аеропланна  работилница  –
                  Божурище.        Постепенно,        въпреки       забраните,      започваме       да
                  произвеждаме  добри  учебни,  учебно-бойни  и  бойни  самолети.
                  Създават се други две предприятия, в които се планира производството
                  на бомбардировачи и изтребители. Макар то да започва, динамиката на


                  82
   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87   88