Page 88 - Списание Сигурност и отбрана - брой 1 септември 2022
P. 88
Сигурност и отбрана, брой 1, 2022 г. Научно списание
от откровено невежи и/или лобистки изказвания с типичната за този
подход агресивност, през рутинно споделения опит и практики на
университетите, дадени в скучен, но и частно и ведомствено насочен
стил, до колебливо изказваните и бързо заглушавани в шума на
ежедневието научнообосновани и премерени идеи.
В това изобилие на тези и действия понятието „модерно
образование“ попадна под ударите на парадокса на универсалност,
формулиран от професор Тюхтин, гласящ най-общо, че „колкото
повече едно понятие се въвежда в употреба, толкова повече то се
изпразва от съдържание“.
Така се случи и с модерното образование. Когато чуем това
понятие в главите ни избухва взрив от аналогии: „критично мислене“
(critical thinking), „меки умения“ (soft skills), „учене през целия живот”
(long life learning or lifelong learning), „самообучение“ (autodidacticism
or self-education), „участие на бизнеса в обучението“ (business
involvement in education) и др. Не, че тези модели са грешни. Те само са
грешно разбирани и често единственото, което ги обединява е
схващането за тях, че са „западни“, разбирай - правилни.
Нашата цел ще е да внесем малко яснота в модерното образование
и защото всеки обича да се стига докрай, а и верни на максимата на
Айнщайн, че „няма нищо по-практично от добрата теория“ – ще си
позволим в заключение да структурираме една приложно ориентирана
идея.
ИЗЛОЖЕНИЕ
Класически всяко изследване на система започва с описание на
системата и средата, в която тя функционира. В това отношение
националната система за висше образование не прави изключение.
Доколкото аудиторията на статията е до болка запозната със
системата и нейната среда, аз ще спестя това описание. И само ще се
съсредоточа върху онези фактори, които влияят върху системата на
висшето образование точно в този момент. Но отново ще спестя
огромното разнообразие от факторите или онези атрактивни описания
1
на „рухналата система за средно образование“ и „демографската
криза“, а ще спомена само няколко малко известни фактори, които на
практика са без добра артикулация в наши дни.
1 Само за последната година прочетох четири прекрасни монографии на тема образование от
професор Димитър Канев „Финансиране и ефективност във висшето образование“, професор Боян
Медникаров „Военноморското образование в Република България – състояние и перспективи“,
професор Янчо Бакалов „Висше морско образование. Лидиране в конкурентна среда“ и доцент
Мария Фъртунова „Висшето образование – от традицията към модерността“ на тема
образование. Препоръчвам ги на всички, които искат да се запознаят в дълбочина с факторите, които
формират средата за образование.
87