Page 88 - Списание Сигурност и отбрана - брой 1 септември 2022
P. 88

Сигурност и отбрана, брой 1, 2022 г.                             Научно списание



                  от откровено невежи и/или лобистки изказвания с типичната за този
                  подход  агресивност,  през  рутинно  споделения  опит  и  практики  на
                  университетите, дадени в скучен, но и частно и ведомствено насочен
                  стил,  до  колебливо  изказваните  и  бързо  заглушавани  в  шума  на
                  ежедневието научнообосновани и премерени идеи.
                        В  това  изобилие  на  тези  и  действия  понятието  „модерно
                  образование“  попадна  под  ударите  на  парадокса  на  универсалност,
                  формулиран  от  професор  Тюхтин,  гласящ  най-общо,  че  „колкото
                  повече  едно  понятие  се  въвежда  в  употреба, толкова повече  то  се
                  изпразва от съдържание“.
                        Така  се  случи  и  с  модерното  образование.  Когато  чуем  това
                  понятие в главите ни избухва взрив от аналогии: „критично мислене“
                  (critical thinking), „меки умения“ (soft skills), „учене през целия живот”
                  (long life learning or lifelong learning), „самообучение“ (autodidacticism
                  or  self-education),  „участие  на  бизнеса  в  обучението“  (business
                  involvement in education) и др. Не, че тези модели са грешни. Те само са
                  грешно  разбирани  и  често  единственото,  което  ги  обединява  е
                  схващането за тях, че са „западни“, разбирай - правилни.
                        Нашата цел ще е да внесем малко яснота в модерното образование
                  и защото всеки обича да се стига докрай, а и верни на максимата на
                  Айнщайн, че „няма нищо по-практично от добрата теория“ – ще си
                  позволим в заключение да структурираме една приложно ориентирана
                  идея.

                        ИЗЛОЖЕНИЕ
                        Класически  всяко изследване  на  система  започва с  описание на
                  системата  и  средата,  в  която  тя  функционира.  В  това  отношение
                  националната система за висше образование не прави изключение.
                        Доколкото  аудиторията  на  статията  е  до  болка  запозната  със
                  системата и нейната среда, аз ще спестя това описание. И само ще се
                  съсредоточа  върху  онези  фактори,  които  влияят  върху  системата  на
                  висшето  образование  точно  в  този  момент.  Но  отново  ще  спестя
                  огромното разнообразие от факторите  или онези атрактивни описания
                                                                1
                  на  „рухналата  система  за  средно  образование“  и  „демографската
                  криза“, а ще спомена само няколко малко известни фактори, които на
                  практика са без добра артикулация в наши дни.




                  1   Само  за  последната  година  прочетох  четири  прекрасни  монографии  на  тема  образование  от
                  професор Димитър Канев „Финансиране и ефективност във висшето образование“, професор Боян
                  Медникаров  „Военноморското  образование  в  Република  България  –  състояние  и  перспективи“,
                  професор  Янчо  Бакалов  „Висше  морско  образование.  Лидиране  в  конкурентна  среда“  и  доцент
                  Мария  Фъртунова  „Висшето  образование  –  от  традицията  към  модерността“  на  тема
                  образование. Препоръчвам ги на всички, които искат да се запознаят в дълбочина с факторите, които
                  формират средата за образование.
                                                                                                    87
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93