Page 147 - Сигурност и отбрана - брой 1 2023
P. 147
Security & Defense, Issue 1, 2023 Scientific journal
работи в тясно сътрудничество с Федералната служба (BfV) в така
8
наречената асоциация за защита на конституцията.
Механичното привнасяне на чужд опит, без отчитане на
националната специфика не винаги води до добри резултати. В
системата за национална сигурност на ФРГ са предвидени множество
механизми за координация и контрол на службите, както на федерално,
така и на ниво – федерални провинции. Изключително засилен е
парламентарния контрол върху дейността на трите специални служби,
чрез конституционно уреден орган за контрол на разузнавателните
9
дейности на Федерацията, който се назначава от Бундестага.
В Закона за парламентарния контрол върху дейността на
10
федералното разузнаване (Закон за контролния орган – PKGrG)
подробно е регламентирана структурата и правомощията на
Комисията за парламентарен контрол, както и взаимодействието с
11
останалите контролни органи – Комисията G 10 , Независимия
12
контролен съвет и Федералния комисар за защита на данните.
Подобна е организацията на разузнавателната общност и на
Франция, състояща се основно от шест специални служби, обособени
13
към съответните министерства – Главна дирекция„Външна
сигурност“(DGSE), Дирекция „Разузнаване и сигурност на
отбраната“ (DRSD) и Дирекция „Военно разузнаване“ (DRM ) са към
14
Министерството на отбраната , Главна дирекция „Вътрешна
сигурност“ (DGSI) е към Министерство на вътрешните работи ,
15
„Национална дирекция за разузнаване и митнически разследвания“
8 Службата за защита на конституцията (Landesbehörde für Verfassungsschutz; LfV) – в седем
федерални провинции на Германия тя е обособена агенция и се отчита на вътрешното министерство
на провинцията. В останалите девет федерални провинции тя е организирана като подразделение
във вътрешното министерство на провинцията.
9 Основен закон на ФРГ, Член 45d – Орган за парламентарен контрол, https://www.gesetze-im-
internet.de/gg/BJNR000010949.html
10 Закон за парламентарния контрол върху дейността на федералното разузнаване,
https://www.gesetze-im-internet.de/pkgrg/
11 Закон за ограничаване на тайната на писмата, пощата и телекомуникациите (Закона – G 10)
http://www.gesetze-im-internet.de/g10_2001/BJNR125410001.html
12 Виж Dietrich, I , Fahrner. М , Gazeas, N. , Handbuch Sicherheits- und Staatsschutzrecht, 2022г, ISBN
978-3-406-78593-1
13 Кодекс за вътрешна сигурност, чл. R811-1, Към тях се добавят и Националния координационен
център за борба с тероризма, Националния координатор по разузнаването и борбата с тероризма,
Академията за разузнаване и инспекцията на разузнавателните служби,
https://www.legifrance.gouv.fr/codes/section_lc/LEGITEXT000025503132/LEGISCTA000031240605/#
LEGISCTA000031255237
14 Кодекс на отбраната, част 3, глава V, чл. D3126-1 до D3126-4, чл. D3126-5 до D3126-9, чл. D3126-
10 до D3126-14, , https://www.legifrance.gouv.fr/codes/id/LEGITEXT000006071307/ и Заповед от 10
март 2015 г. за организацията на Главна дирекция за външна сигурност,
https://www.legifrance.gouv.fr/jorf/id/JORFTEXT000030375775
15 Указ № 2014-445 от 30 април 2014 г. „Вътрешна сигурност“,
https://www.legifrance.gouv.fr/loda/id/JORFTEXT000019078545
146