Page 95 - Списание Сигурност и отбрана - брой 1 септември 2022
P. 95
Security & Defense, Issue 1, 2022 Scientific journal
През първите два семестъра се компенсира и надгражда средното
образование. Учениците учат, това, което са пропуснали и на малко по-
високо ниво. Изучават се две групи дисциплини.
Първата е тази група, която е необходима за последващото
надграждане с дисциплините по Професионалното направление.
Втората група са дисциплини, които учат учениците „как да учат“.
Това са вече споменатите „меки умения“ (soft skills), да обработват
голямо количество информация, да формулират теза, да я
аргументират, излагат, защитават и коригират.
През втората година се покриват компетентностите, свързани с
Националната квалификационна рамка и произтичащи от спецификата
на Професионалното направление.
До този момент студентите от всичките три специалности са в общ
поток и занятията се водят в избраната от университета форма.
Счита се, че към края на втората година студентите са се
ориентирали в професията и могат да направят избор къде да се
специализират. Тази специализация започва през петия семестър,
където на отделните специалности се предлагат модули от дисциплини.
Тези модули е желателно да са съгласувани с евентуалните
потребители и да се преподават даже съвместно. Удачни са два модула
– по един за пети и шести семестър. Ако броят на студентите в групите
не позволява класическо присъствено и/или дистанционно обучение, се
преминава на обучение по индивидуален план.
През тази година се разчита, че студентите са се свързали с
потенциални работодатели и са се ориентирали къде желаят да работят.
На тази основа се подготвя седми семестър, условно наречен за
отделните специализации в рамките на специалностите „семестър на
потребителя“. В него изцяло потребителите заявяват дисциплините на
обучение. Обучението е отново на модулен принцип по индивидуален
план.
Осмият семестър е на университета и там по избран от него модел
се подготвят студентите към дипломиране.
Посоченият по-горе модел може да се допълни и модифицира с
оглед на всяка специфика на специалности и да послужи за база на
разработване на множество „бутикови“ специалности и специализации
с определено облекчено обучение по втора специалност.
Разбира се, на този модел следва да се гледа по-скоро като на идеен
модел, отколкото на завършен план за обучение.
С представянето на идейния модел, конструиран на база
дадености, фактори на средата и произтичащи съображения, нашият
кратък обзор на необходимостта от трансформация на висшето
образование завърши. Без да се изчерпва темата може да се обобщи, че
като всяка система, дори и изкуствено и волево създадена от нас –
94