Page 91 - Списание Сигурност и отбрана - брой 1 септември 2022
P. 91
Security & Defense, Issue 1, 2022 Scientific journal
Като че в бакалавърска степен трябва много внимателно да се
балансират общото, фундаментално, познание и тясната
специализация. Фундаменталното познание да се ограничи до
изработването на общ „език“ в мрежата, а специализацията да се
„заостри“ в желана област. Допълнително да се отдели време за
екипната работа.
Като че онова схващане за „бакалавърската степен, която дава
фундамент, магистратурата, която специализира и
докторантурата, която фокусира“, следва да се преосмисли поне
частично. Защото доказателства за ранната специализация изобилстват.
Безспорен е призивът и произтичащата тенденция все повече
специалисти от практиката да преподават. Те и преди преподаваха, но
много символично - отделни лекции, а сега стремежът е да поемат цели
дисциплини. Тук неминуемо навлизаме в деликатната тематика на
регулации от Националната агенция за оценка и акредитация (НАОА),
но само ще си позволим да кажем, че замисляне по това, кой има право
5
да преподава, е препоръчително .
При споменатото „изнасяне на интелекта в периферията“ на
организацията се променя рязко и специализацията на йерархичните
нива. При класическото разпределение на системните задачи в
класическата централизирана организация, управлението разчита на
семплата техника „управление чрез познаване, познаване чрез
самоподобие (фракталност)“. Без да се е изчерпала тази техника, в
йерархията на мрежите се акцентира на разпределението на
отговорностите по йерархията от „управление, насочено към
изпълнението“ на ниските нива към „управление, насочено към
решението“ на високите нива. Това води до промяна на
компетентностите на образование на нивата. Подходящ модел за целта
е въведен в корабоплаването. За високите управленски нива на кораба,
където са капитанът, старши помощник - капитанът, главният механик
и неговият помощник, се иска магистърска степен. За по-ниските нива
е нужна само бакалавърска. При това в обучението на магистърска
степен Международната морска организация с конвенция е въвела
изисквания за умения за „управление на екипа и ресурсите на мостика“
(респективно на машинното отделение). Казано накратко –
магистратурата поставя силен акцент върху интегративните функции
на управление, както в технически, така и в социален план. Този модел
5 Изкушен съм да спомена за острия конфликт между изискванията на Международната морска
организация (International Maritime Organization -IMO) и НАОА. IMO държи специалните морски
дисциплини да се водят от професионално компетентни специалисти, а НАОА държи на
хабилитацията им. Само който е търсил действащ капитан далечно плаване с хабилитация може да
си представи. В България има само един или двама.
90