Page 22 - Списание Сигурност и отбрана - брой 2 декември 2022
P. 22
Сигурност и отбрана, брой 2, 2022 г. Научно списание
level (corporation) cannot satisfy the needs and requirements of the new realities. At the
same time, national and transnational democracy is also changing, which is increasingly
dominated by post-democratic institutions that have been emptied of democratic content.
The new realities pose the question of national security, which is becoming increasingly
uncertain.
Keywords: market economy, democracy, national security, governance; trans-
sector corporation; nation state; United Nations, European Union
JEL classification: A10, D21, E60, M30
Въведение
В българската специализирана литература пазарната икономика и
демокрацията се разглеждат като двата стълба на съвременното
общество. Цитираме Иван Костов: „Политиците у нас не разбират
важното, че демокрацията и пазарната икономика са органично цяло –
едното не може да замести другото. Няма демокрация без пазарна
икономика и обратно, без демокрация икономиката става джунгла, в
която господстват монополи и престъпност. Без пазарна икономика
няма гражданско общество. Затова двете се градят заедно и
едновременно“ (Костов, 2022, p. 26).
Самата пазарна икономика се приема хипотетично като поле за
свободна и честна конкуренция, предимно на малки и средни
предприятия (Матеев, 2015). Не по-малко идеализирано се представя
визията за демокрацията, стига да не е подменена от реваншистки и
„зли“ сили.
На свой ред, националната сигурност много често се свежда до
вътрешния ред (законите и тяхното прилагане) и до външната военна
сигурност, което не само е опростенческо, но и изключително вредно,
както отдавна се доказва от авторитетни изследователи (Кол., 2001).
Триадата „пазарна икономика – демокрация – национална
сигурност“ всъщност трябва да се разглежда и като системна, и като
модерна (отговаряща на реалностите на ХХI век).
1. Новите реалности в пазарната икономика
Понятието „пазарна икономика“ се обвързва със свободата на
производителите, като такава се предполага априори и за
потребителите. Затова най-често се говори за „свободна пазарна
икономика“ (Free Market Economics).
Но понеже и в условията на „реалния социализъм“ е имало
относително свободен пазар, на който хората са могли да си купуват
потребителски стоки с пари (пряко – в гастронома, косвено чрез
данъците – в поликлиниките и училищата), но не са могли, например,
21