Page 226 - Сигурност и отбрана - брой 2 - 2024
P. 226

Сигурност и отбрана, брой 2, 2024 г.                             Научно списание



                  Хохола.  Има  и  празни  редове  и  страници  за  добавяне  на  нови
                  произведения, които ще влязат за изпълнение в репертоара му.
                        След пенсионирането на Йозеф Хохола през 1904 г. капелмайстор
                  на Лейбгвардейския духов оркестър става Алоис Мацак (1904-1914 г.).
                  Мацак е един от водещите военни диригенти по това време, композитор
                  и  надарена  творческа  личност,  която  развива  активна  концертна  и
                  обществена музикално-просветна дейност. Ярката следа, която Алоис
                  Мацак  остава  в  българската  музикална  култура  е  многопластова  и
                  исторически значима, като тази на Йозеф Хохола. Сред заслугите на
                  Мацак  като  гвардейски  диригент  е  издигане  майсторството  на
                  оркестъра  на  още  по-високо  професионално  ниво.  Това  прави  този
                  български  културен  институт  забележим  и  желан  от  европейските
                  звукозаписни  компании  музикален  състав  за  реализиране  на  аудио
                  записи  на  грамофонни  плочи.  Първите  записи  на  професионален
                  оркестър  в  България  след  Освобождението  са  осъществени  от
                  Лейбгвардейския духов оркестър в началото на XX век (1904 г.) под
                  диригентството  на  Алоис  Мацак.  Записаните  и  разпространени  в
                  Европа  произведения  са  композиции  на  Мацак.  Това  са  „Българско
                  хоро“, „Кобургски марш“, „Виктория валс“, марш „Към Родопите“ и
                  инструменталната китка „Български песни“ (Архив-БНР).
                        Алоис  Мацак  е  композитор  с  непреходна  стойност,  негови
                  произведения звучат и днес, изпълнявани от военните духови оркестри.
                  Маршът „Лозенградски герой“ (Нототека на ГПДО) е съхранил своето
                  въздействащо звучене повече от век и има специално място в душата
                  на  всеки  родолюбив  българин.  Има  запазени  още  редица  творби  на
                  Мацак, композирани и завещани като духовно наследство и музикален
                  пантеон на българската воинска слава, патриотизъм, жертвоготовност,
                  смелост,  храброст  и  героизъм.  Алоис  Мацак  е  визионера  на
                  българското  симфонично  изкуство  и  художествено  симфонично
                  творчество в България в зората на Третата българска държава. Той е
                  инициатор на изнасянето пред българската публика в началото на XX
                  в. на периодични концерти от Лейбгвардейския военен духов оркестър
                  със  симфонична  музика,  преоркестрирана  за  изпълнение  от  духов
                  оркестър.
                        Достойно  място  на  Алоис  Мацак  в  съвременната  българска
                  музикална  култура  му  отреждат  произведенията  „Одрин“  –
                  симфонична картина от Освободителната война 1912-1913 г. (НВИМ),
                  „Увертюра върху българска национални мелодии“ за духов оркестър,
                  „Влашко  коконско  хоро“,  „Радкино  хоро“,  „Картини  из  българските
                  села“  за  симфоничен  оркестър  и  др.  (НА  –  БАН).  По  време  на

                  Балканската война, в която Мацак взема участие с Гвардейския духов
                  оркестър  в  състава  на  Четвърти  допълнителен  ескадрон,  написва
                  песенните маршове „Стража на Балкана“, „Мара“ (НВИМ), „Марш на

                                                                                                   225
   221   222   223   224   225   226   227   228   229   230   231