Page 231 - Сигурност и отбрана - брой 2 - 2024
P. 231
Security & Defense, Issue 2, 2024 Scientific journal
Разпределението може да бъде направено на песенни маршове и
инструментални маршове. Немалка част от песенните маршове се
изпълняват и само в оркестров вариант. По заглавията става ясно, че
голяма част от тях са създадени по повод конкретни събития, битки,
пълководци и победи в нашата военна история и са изградени върху
български музикални фолклорни мотиви. Има маршове, на които
основната им мелодия е привнесена от други национални култури – от
страни, където са учили повечето български капелмайстори.
Сред произведенията на военните духови оркестри има няколко
български марша, които са „гръбнака“ на изпълнявания от тях
репертоар и до днес: „Велик е нашият войник“, „Бдинци“, „Булаир“,
„Лозенградски герой“, „Ний ще победим“, „Ботев марш“ и др. Дори 100
години след тяхното създаване, те продължават да бъдат неразделна
част от военно-оркестровия репертоар, тъй като са издържали изпита
на времето със своята художествена и възпитателна стойност, с
красивата и запомняща се мелодия и оркестрация. Това са българските
маршове, които вдъхновяват и окриляват за победи българския воин по
време на Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война,
когато той пролива своята кръв в името на нашата Родина България.
Сред авторите на маршовете, изпълнявани от нашите военни
оркестри, са и имената на гвардейските капелмайстори – Йозеф
Хохола, Алоис Мацак и Маестро Георги Атанасов. Най-често от
българските инструментални маршове се изпълняват:
1. „Лозенградски герой“ – музика Алоис Мацак
2. „Към Родопите“ – музика Алоис Мацак
3. „По караулите“ – музика Маестро Георги Атанасов
4. „Хаджи Димитър и Стефан Караджа“ – музика Алоис Мацак
5. „Щандарт“ – музика Маестро Георги Атанасов
6. „Седловка“ – музика Маестро Георги Атанасов
7. „На стреме“ – музика Маестро Георги Атанасов
8. „Надеждите на България“ – музика Добри Христов
9. „Принц Филип“ – музика Йозеф Хохола
По-големият брой от събраните маршове са песенните. В
първоначалния си вариант те са написани за еднороден войнишки
мъжки хор със съпровод на военен духов оркестър и чак след това е
направена транскрипция само за духов оркестър, за да се изпълняват и
в оркестров вариант. Много от тези маршове могат да бъдат
причислени като жанр към вокално-инструменталните, тъй като при
тяхното създаване първо са се изпълнявали от войнишкия мъжки хор и
духовия оркестър на дадената военна част. Това са:
1. „Бдинци“
2. „Акалан“
3. „Марш на 24-ти випуск“
230