Валери Стоянов
E-mail: v.stoyanov@nvna.eu
Валери Стоянов е професор, доктор на психологическите науки в катедра „Национална сигурност“ на факултет „Навигационен“ при ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ в гр. Варна. Научните му интереси са в областта на психология на сигурността, организационната психология и психология на стреса.
Сияна Люцканова
E-mail: s.lutzkanova@nvna.eu
Сияна Люцканова е доцент доктор по военнополитически аспекти на морската сигурност и национална сигурност. Ръководител на катедра „Национална сигурност“ във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ във Варна. Научните ѝ интереси са в областта на морската сигурност, военнополитическите организации и сигурността в Черноморския регион.
Анна Караденчева
E-mail: a.karadencheva@nvna.eu
Анна Караденчева е главен асистент в професионално направление „Администрация и управление“ в катедра „Национална сигурност“ във ВВМУ „Н. Й. Вапцаров“ във Варна. Научните ѝ интереси са в областта на лидерската подготовка и хуманитарните операции.
279-292 стр.
Чрез използване на комбинация от количествен и качествен изследователски подход се разкриват нагласи, емоции и преживявания на студенти към войната като обществено-политическо явление, както и мотивацията им за участие във война. За събиране на емпиричната информация са използвани възможностите на Google Forms. Отговорили на въпросника са 57 студенти. Те са 81 % от тези, на които е изпратена формата. Студентите са от ВВМУ „Н. Й. Вапцаров, обучаващи се в професионални направления „Транспорт, авиация и корабоплаване“ и „Национална сигурност“. Резултатите показват, че студентите имат категорично отрицателно отношение към войната и отхвърлят войната като средство за разрешаване на проблеми. За тях войната е глупост, безсмислена и ненужна в практиката на човечеството. Основните проблеми, които поражда войната в обществен и личен план, са свързани, от една страна със загубата на човешки, духовен, икономически и природен ресурс, а от друга – със страданието на хората от жертвите, разрушенията, от съпътстващите преживявания като страх и ужас от случващото се. Студентите биха участвали във война единствено, когато са принудени да защитават дом, семейство и себе си, но в случай, че страната ни е нападната – по-скоро не. Емоциите, които поражда войната у студентите, са изцяло в полето на депресивната симптоматика. Това е сигнал, че тя обезсмисля живота, „отнема“ му същността, смисъла – да се живее в благополучие, прави живота нещастен, изпълнен със страдание. В крайна сметка „войната“ се възприема изключително в класическите й измерения и непосредствената представа за нея и преживяването ѝ е свързано с физическото използване на оръжие, битки, сражения, жертви, геноцид, разруха, смърт и страдание.
война, нагласи, мотивация, емоции, преживявания, когнитивни войни.
Стоянов, В., Люцканова, С., & Караденчева, А. (Юни 2024). Нагласи на студентите към войната като обществено-политическо явление. Сигурност и отбрана(1), 279-292. https://doi.org/10.70265/VSOO6963
Стоянов, Валери, Сияна Люцканова, и Анна Караденчева. „Нагласи на студентите към войната като обществено-политическо явление.“ Сигурност и отбрана (Издателски комплекс на Национален военен университет „Васил Левски“), № 1 (Юни 2024): 279-292. https://doi.org/10.70265/VSOO6963
Стоянов, В., Люцканова, С. и Караденчева, А., 2024. Нагласи на студентите към войната като обществено-политическо явление. Сигурност и отбрана, Юни, Брой 1, с. 279-292. https://doi.org/10.70265/VSOO6963
Стоянов, Валери, Сияна Люцканова, и Анна Караденчева. „Нагласи на студентите към войната като обществено-политическо явление.“ Сигурност и отбрана 1 (2024): 279-292. https://doi.org/10.70265/VSOO6963.